Ombudsman
Funkce Ombudsmana je ve Fakultní nemocnici Olomouc zřízena od 1. 2. 2008. Ombudsman je jmenován ředitelem FNOL a jeho povinností je zachovávat mlčenlivost. Působnost Ombudsmana je pouze v rámci Fakultní nemocnice Olomouc.
- Posláním Ombudsmana je pomoci pacientům, jejich rodinám a blízkým osobám. Jeho pomoc se týká všech problémů, se kterými si momentálně pacienti neví rady a mají souvislost s FNOL. Ombudsman prošetřuje stížnosti a podněty týkající se kvality poskytované péče, provozně-organizačních problémů, nečinnosti či neetického chování zaměstnanců FNOL aj.
- Pokud se vyskytne zásadní problém, snaží se Ombudsman zajistit okamžitou nápravu za součinnosti daného pracoviště. Může pomoci zajistit kontakt nebo schůzku s vedením pracoviště, k němuž má pacient nějakou připomínku, poradí, jaké jsou možnosti při řešení daného problému. Ombudsman každou popsanou situaci nestranně posoudí, poskytne radu, kdo a jakým způsobem může problém řešit. V případě, že problém nespadá do působnosti FNOL, poskytne kontakt na příslušné instituce. Ombudsman se svým přístupem snaží o nastolení důvěry, důstojnosti a respektu, tím kultivuje vzájemné vztahy mezi zdravotníky, pacienty a jejich osobami blízkými.
- Každý podnět je prošetřen, případně jsou navržena nápravná opatření, která je potřeba realizovat v co nejkratším termínu. Prošetřování sporů není vedeno konfrontačně. Každý zaměstnanec, kterého se problém týká, se má možnost vyjádřit současně se svým nadřízeným, který je o problému vždy informován.
- Ombudsman vyřizuje podání do 30 dnů ode dne jeho obdržení; tato lhůta může být odůvodněně prodloužena o dalších 30 dnů. O prodloužení lhůty ombudsman informuje podávajícího.
- Kontakt na Ombudsmana FNOL je možný několika způsoby:
- písemně: Fakultní nemocnice Olomouc, Ombudsman, Zdravotníků 248/7, 779 00 Olomouc
- telefonicky: spojení přes ústřednu FNOL 588 441 111 nebo přímá linka 588 442 521
- e-mail: ombudsman@fnol.cz,
- datová schránka: xa4krm2
- osobní schůzka s ombudsmanem: (je vhodné si předem domluvit osobní schůzku prostřednictvím telefonu či e-mailu), zde je možné do protokolu sdělit stížnost, žádost, jakékoli podání, poděkování, podnět, nutno uvést: schůzku na přesný termín a čas a sdělit základní informace o problému, je nutné mít s sebou doklad o totožnosti vydaný úředním orgánem
Je vhodné, aby písemné podání obsahovalo popis události (datum, čas, pracoviště, příp. označení osob), označení pacienta, kterého se podání týká, doručovací adresu (případně telefonní číslo). Z každého podání musí být patrné, kdo jej podává, případně za koho (s vyjádřeným souhlasem této osoby) a které věci se týká. Všechny podněty budou prošetřeny, byť na anonymně podané podněty či stížnosti nelze odpověď odeslat, neboť nelze určit, komu má být případná odpověď doručena.
V případě, že stěžovatel nebude s vyřízením své stížnosti spokojen, může se obrátit na Krajský úřad Olomouckého kraje, Odbor zdravotnictví, Jeremenkova 1211/40b, 77900 Olomouc.