Jídelna se vrací ke standardnímu provozu. Nezapomeňte obědy hodnotit

19. května 2021

Již od začátku března mohou zaměstnanci Fakultní nemocnice Olomouc využívat k hodnocení stravy tablety v předsálí jídelny nebo webovou aplikaci prostreno.fnol.cz. Vyjádření spokojenosti prostřednictvím hvězdiček využívají strávníci i přesto, že pouhý den po uvedení aplikace do provozu došlo k výraznému omezení výběru menu a k přijetí přísných protiepidemických opatření. Údaje, které z dosavadního hodnocení vyplývají, jsou rozhodně zajímavé, a to jak pro vedení stravovacího provozu, tak z pohledu zaměstnanců.

„Do našich plánů bohužel výrazně zasáhla epidemické situace. Kdybychom mohli nabídnout zaměstnancům kompletní menu po celou dobu fungování ankety a ve standardních podmínkách, výsledky hodnocení by jistě mnohem věrněji vypovídaly o preferencích našich strávníků a byly by pestřejší. Přesto jsem ráda, že jsme anketu rozjeli, jsme vděční za každý hlas i slovní hodnocení,“ říká vedoucí stravovacího provozu Iva Benešová.

A jak si nemocniční kuchyně u strávníků zatím vede? Do „hvězdičkování“ se každý den v průměru zapojuje více než dvě sta lidí, přičemž nejvíce známek přibylo hned první den, tedy 1. března – konkrétně 469. Nejvíce strávníků (celkem 178) hodnotilo 1. dubna „vepřovou panenku s gratinovaným bramborem a zeleninou fit“ a dali jí celkovou známku 4.11 hvězdiček z pěti možných. Vysoký počet hlasů (celkem 175) si vysloužil taky „smažený krůtí řízek s bramborem“, který se podával 9. dubna – zaměstnanci jej ohodnotili známkou 4.62. Ve statistice se najde i celá řada pětihvězdičkových jídel, například čevabčiči (24. dubna), vepřová roláda (25. dubna), hovězí svíčková (30. března), jáhlová kaše (2. dubna) nebo holandský řízek (8. května). Relevanci nejvyšší známky ovšem poněkud ve většině případů snižuje nízký počet hodnotících. Naopak nejhůře zatím dopadl smažený losos z 25. března, který dostal od čtyř hodnotících pouhé 2 hvězdičky.

Zaměstnanci také hojně využívají možnost připojit k hvězdičkám komentář. Pro vyjádření názoru jim stačí jednoslovné „mňam“, nebo „fuj“, ale najdou se i delší recenze, za které by se nemusel stydět ani časopis pro gurmety. „Ať už jsou hodnocení pozitivní, nebo negativní, děkujeme za ně. Můžu slíbit, že si na častěji vyčítané nedostatky dáme pozor,“ ubezpečuje vedoucí stravovacího provozu. Výsledky ale neposlouží jen k sebereflexi stravovacího provozu. Hodnocením mohou zaměstnanci ovlivnit skladbu „týdne nejoblíbenějších jídel“. „Z obědů s nejlepším hodnocením jednou do roka sestavíme pomyslné top menu. Pochopitelně čím častěji budou strávníci hlasovat, tím relevantnější budou výsledky,“ dodává Iva Benešová.

Připomenout zaměstnancům možnost ocenit, nebo naopak kritizovat obědy je vhodné především v souvislosti s návratem ke standardnímu provozu. Od pondělí 24. května bude po roce možnost výběru z plného jídelního lístku, tedy dvě menu masová, jedno bezmasé, jedno menu racionální a dvě diety- dietní a bezlepkovou. K původnímu rozestavení se již v jídelně vrátily stoly. V platnosti ale zůstává povinnost nosit respirátor ve vnitřních prostorách.